Απόσπασμα απο το βιβλίο “Εφηβεία η άγρια ηλικία” της Alejandra Vallejo – Nagera. Εκδόσεις ΕΝΑΛΙΟΣ.

ΤΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗΣ.

-Χαμηλή αυτοεκτίμηση, κακή εικόνα για τον ίδιο του τον εαυτό.

- Βαθιά θλίψη. Κλαίει μόνος του χωρίς λόγο και το κάνει αρκετά συχνά.
-Συναισθηματικό κενό. Σε κάποιες περιπτώσεις, το συναίσθημα αυτό τον κάνει να αναζητεί συνεχώς νέα ερεθίσματα. Ρίχνεται με ενθουσιασμό σε συναρπαστικές δραστηριότητες, τις οποίες, όμως, εγκαταλείπει εντελώς ξαφνικά, για να αναζητήσει απελπισμένα μια άλλη, η οποία ελπίζει ότι θα εξαφανίσει ή θα αμβλύνει το κενό που υπάρχει στη ζωή του.
-Αϋπνίες, ή αντίθετα, περισσότερες ώρες ύπνου από το κανονικό (μπορεί να φτάσει στο σημείο, να κοιμάται 10-14 ώρες, αλλά σηκώνεται, σαν να μην έχει κοιμηθεί καθόλου.
-Υπερβολική κούραση, εξαιτίας της αϋπνίας.
-Απαισιοδοξία. Καμιά φορά επεκτείνεται και στο ίδιο του το σώμα: παραπονιέται για πόνους στο κεφάλι ή στο στομάχι. Δεν ασχολείται με κανένα σπορ γιατί διαμαρτύρεται: “Πονάω παντού” ή “Κανένας δεν με θέλει στην ομάδα του”
-Αισθήματα ενοχής για γεγονότα του παρελθόντος που έχουν ήδη ξεπεραστεί: ” Εκείνο τον σκύλο που αναγκάστηκα να τον χαρίσω, γιατί δεν μπορούσα να ασχοληθώ μαζί του” ‘Η κοπέλα μου με εγκατέλειψε επειδή συμπεριφερόμουν σαν γουρούνι” (Έκτοτε είχε δεσμό με άλλες δύο κοπέλες αλλά τώρα δεν τις θυμάται.)
-’Αγχος , ένταση και εκνευρισμός που, ειδικά τα κορίτσια, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τρώγοντας.
-Έλλειψη προσοχής, σύγχυση, αποπροσανατολισμός (εμφανίζονται ξαφνικά)
-Αποφυγή κάθε κοινωνικής συναναστροφής.
-Απάθεια απέναντι σε κάθε καθημερινή υποχρέωση: προσωπική καθαριότητα, δουλειές στο σπίτι, μαθήματα κλπ.
-Έλλειψη κινήτρων και ενθουσιασμού για οποιαδήποτε επιβράβευση ή κατόρθωμα.
-Χαμηλή απόδοση στο σχολείο (ξαφνικά). Δυσκολία αυτοσυγκέντρωσης: “Όσο και να βάζω τα δυνατά μου να προσέξω, δεν μπορώ να θυμηθώ τίποτε από όσα λέει ο καθηγητής” Δεν συνδέει την αποτυχία του στο σχολείο με την αρνητική ψυχολογική του κατάσταση.
-Ανικανότητα να απολαύσει, όσα παλιότερα του άρεσαν.
-Αψιθυμία, βία εναντίων των γονιών και των αδερφών, που πολλές φορές συνοδεύεται από αντικοινωνική συμπεριφορά.
-Απόπειρα αυτοκτονίας.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Έχουμε να κάνουμε με κατάθλιψη όταν παρατηρούνται τρία από τα συμπτώματα αυτά μέσα σε μια περίοδο δύο συνεχόμενων εβδομάδων. Ο ψυχίατρος, πρέπει να φέρει σε πέρας την θεραπεία.
“Οι ειδικοί διαβεβαιώνουν, ότι πολλές από τις καταθλιπτικές φάσεις του εφήβου δεν τροφοδοτούνται από μια πραγματική κατάθλιψη (ασθένεια) αλλά οφείλονται στο άγχος  που προκαλεί η ανάγκη για αλλαγή την οποία αισθάνονται όλοι οι νέοι………”
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς.
  • Μην προσπαθείτε να δικαιολογήσετε την κατάθλιψη του ασθενούς.” Είναι έτσι επειδή απογοητεύτηκε από τον καλύτερο του φίλο” Να θυμάστε, ότι ο καταθλιπτικός ψάχνει πάντα έναν λόγο για να δικαιολογήσει την θλίψη του. Η οικογένεια σαστισμένη από την κατάσταση αυτή, συνήθως τον παρηγορεί για την υποτιθέμενη αιτία, που στην πραγματικότητα δεν ισχύει, δημιουργώντας στον ασθενή ένα πικρό αίσθημα έλλειψης κατανόησης και κενού.
  • Μην του γκρινιάζετε: ” Δεν κάνεις τίποτα για να τονωθείς ψυχολογικά” Ο καταθλιπτικός, δεν μπορεί, όσο και να θέλει να ασχοληθεί με οποιαδήποτε δραστηριότητα, θα τον βοηθούσε να ξεπεράσει την αγωνία του. Βρίσκεται σε επώδυνη σύγχυση, μέσα στην οποία αναμειγνύεται το συναίσθημα πλήρους ανικανότητας με το βάρος στη συνείδηση του ότι δεν κάνει τίποτα “για να τονωθεί ψυχολογικά”
  • Μην προσπαθείτε να καταλάβετε τι αισθάνεται. Μην τον βομβαρδίζεται με ερωτήσεις ούτε με επιχειρήματα που έχουν στόχο στόχο να τον αποτρέψουν από την υπερβολική συμπεριφορά του. Πολλές φορές ούτε ο ίδιος δεν καταλαβαίνει τι του συμβαίνει.
  • Μην προσπαθείτε να τον διασκεδάσετε η να αποσπάσετε την προσοχή του με ταξίδια καλώντας φίλους κλπ. Η κατάθλιψη από την οποία υποφέρει δεν του αφήνει περιθώρια να χαρεί.
  • Μην αφήνετε τον εαυτό σας να γίνει σκλάβος του ασθενούς: όποιος υποφέρει από κατάθλιψη, δεν ανέχεται την χαρά δίπλα του, απαιτεί διαρκώς την προσοχή των άλλων και μέμφεται το κενό του οποίου έπεσε θύμα.
  • Εξηγήστε του ήρεμα ότι είναι άρρωστος και προσπαθήστε να τον πείσετε να απευθυνθεί σε γιατρό.
  • Αναβάλετε για αργότερα τις σημαντικές αποφάσεις του όσον αφορά στα μαθήματα.
  • Αποφύγετε τους σκληρούς κανόνες, τις ερωτήσεις ή τις συζητήσεις σε τόνο ανυπόμονο και θυμωμένο.
 

Twitter

Powered by Twitter Tools

More in έφηβοι, πρόληψη
Σχέση μητέρας κόρης.



Η δεκαεπτάχρονη κόρη μου λίγες μέρες πριν διαμαρτυρήθηκε ότι...

Close